Sunday 11 December 2011

Contoh Surat Kiriman Tidak Rasmi

Kamu baru sahaja menerima surat daripada rakan lama kamu yang btelah berpindah sekolah. Rakan kamu itu ingin mengetahui persiapan kamu menghadapi UPSR. Balas surat tersebut.

Surat kepada Rakan Lama


                                                          PT15376, Jalan Ara,
                                                 Kampung Mak Chili,
                                                 24000 Kemaman,
                                                 Terengganu.
                                                 8 Disember 2011.

Menemui Sabri yang berada di Mentakab, Pahang. Ketika saya menulis surat ini, saya sekeluarga dalam keadaan sihat. Diharapkan Sabri sekeluarga lebih-lebih lagi. Saya mengucapkan terima kasih atas kesudian saudara menulis surat kepada kepada saya. Saya meminta maaf atas kelewatan saya membalas surat saudara itu. Kini saya mempunyai kelapangan, lalu saya tidak tertangguh-tertangguh lagi untuk membalas surat saudara.

Sabri yang diingati,
      Saya seperti juga saudara, akan mengisi masa terluang pada waktu petang dan malam dengan mengulang kaji pelajaran. Selepas selesai menyiapkan kerja sekolah, saya segera membaca nota pelajaran. Cara ini dapat meningkatkan kemahiran saya dalam sesuatu topik yang guru ajar.

      Dalam seminggu, saya akan mengikuti kelas tuisyen tidak jauh dari rumah. Saya mengikuti kelas itu untuk membantu saya agar benar-benar menguasai apa yang guru ajar di kelas. Maklumkan, di pusat tuisyen muridnya hanya 15 orang sahaja, berbanding di kelas seramai 40 orang.

Sabri yang dihormati,
      Saya juga membuat latihan berdasarkan buku-buku latihan yang ayah saya beli. Kata ayah yang sering beri jalan kepada saya, sekiranya banyak membuat latihan, kita akan mudah menjawab soalan yang guru berikan. Saya akui kata-kata ayah itu betul kerana rata-rata saya mendapat 90 peratus dalam setiap peperiksaan yang saya tempuhi.

      Sekianlah sahaja surat saya untuk kali ini. Sekiranya saudara ada kelapangan, tulislah surat kepada saya, ataupun e-mel ke alamat denial@yahoo.com.my. Sebelum berpisah, terimalah serangkap pantun yang berbunyi,
     
      Usaha gigih penentu kejayaan,
          Mengharapkan kejayaan yang cemerlang,
      Balaslah surat ada kelapangan,
          Persahabatan teguh tidak akan hilang.

Sekian, terima kasih.

                                                Sahabatmu,                                                                           denial
                                                (Denial Idham)

No comments:

Post a Comment