Friday 9 December 2011

Contoh Karangan (2)

Karangan Jenis Menyudahkan Cerita

Tulis sebuah karangan yang bermula dengan petikan berikut:
Ayah dan ibu tiada di rumah. Saya ke dapur untuk minum air. Tiba-tiba hidung saya terbau sesuatu. Tanpa berlengah saya……
Mulakan karangan kamu dengan “Tanpa berlengah saya……”


Tanpa berlengah saya mencari punca datangnya bau tersebut. Bau itu seperti ada sesuatu yang dimasak dalam tempoh yang lama. Saya segera ke dapur untuk mengelakkan tragedi buruk daripada berlaku.
      Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati cerek untuk menjerang air sudah terbakar. Saya perlu bertindak cepat sebelum cerek yang terbakar tidak menjalar ke seluruh dapur. Otak yang berputar ligat dan jantung saya berdegup kencang.
      Saya segera menunduk, mematikan gas dan mencabut wayar yang menyambung gas tersebut. Kemudian saya keluar rumah mencari pasir tetapi tiada. Baldi di tepi tangga saya capai dan isi dengan air.
      Pengetahuan sains saya perlu gunakan dalam saat yang genting seperti ini. Saya masukkan serbuk sabun ke dalam baldi yang hampir dipenuhi air. Kemudian, saya menyiram cerek tersebut.  
      Syukur saya kepada Tuhan kerana cerek yang terbakar dapat dipadamkan. Tekak yang mulanya dahaga kini sudah kenyang. Ketika itu saya mendengar ayah dan ibu meluru masuk.
      “Tidak tahu siapa yang menjerang air tadi, sehingga lupa untuk tutup. Nasib baik dapat dipadamkan,” jelas saya seperti bertih digoreng sebelum ayah dan ibu bertanya. Mereka menarik nafas lega kerana tiada perkara buruk yang berlaku.

1 comment: