Friday 9 December 2011

Contoh Karangan (1)

Kamu bersendirian di sekolah menanti kedatangan ayah kamu. Ketika itu hujan turun dengan lebat. Tulis tindakan yang kamu lakukan sehingga ayah kamu tiba.

Menanti Kedatangan Ayah

Jam sudah melewati pukul 6.00 petang, tetapi ayah belum datang menjemputku. Rakan-rakan yang mengikuti aktiviti kokurikulum sudah pulang. Guru-guru yang mungkin tidak menyedari aku masih di sekolah, juga sudah pulang.
            Hujan yang tadinya renyai kini semakin lebat. Petir sabung-menyabung. Rasa bimbang menyelubungi hatiku lalu aku masuk ke Kelas 3 Amanah yang pintunya terbuka.
            Aku dapat melihat bumbung kantin ditiup angin. Sebatang pokok tidak jauh dari perkarangan sekolah telah rebah, lalu menghempap astaka. Aku memanjatkan doa kepada Allah semoga tiada perkara buruk berlaku terhadap diriku dan sekolah yang kusayangi ini.
            “Ayah, cepatlah datang. Alang tidak sanggup bersendirian dalam keadaan berbahaya seperti ini,” bisik hatiku. Namun dalam hati aku berharap tiada apa-apa kecelakaan yang menimpa orang tuaku dalam hujan lebat seperti ini.
            Dari celah pintu, aku dapat melihat sebuah kereta Proton Waja masuk ke perkarangan sekolah. Kereta tidak dapat meneruskan perjalanan kerana dihalang oleh pokok besar yang tumbang. Setelah pasti kereta tersebut kepunyaan ayahku, aku bergegas keluar.
            Dalam samar muka, aku bergegas ke arah kereta ayah. Aku berhati-hati melalui jalan yang berair untuk mengelakkan diri daripada terjatuh. Aku segera masuk ke kereta dan kemudian kereta berundur sebelum meninggalkan perkarangan sekolah.   

1 comment: